Samen hebben zij de juiste intentie voor het kind. Ouders zijn een rolmodel voor het kind in de onderlinge omgang met elkaar. Vanuit vertrouwen werken zij samen aan een passende groei van het kind, om zo een zinvol bestaan op te kunnen bouwen in onze wereld.
Per schooljaar bieden wij de leerlingen 940 uur onderwijstijd aan. Deze worden verdeeld over 40 schoolweken van 5 dagen. De schooltijden zijn van 08.45 uur tot 14.00 uur. Onze school beschikt over eigentijdse methodes die voldoen aan de kerndoelen. De methodes worden bij de hoofdvakken integraal gebruikt door de leraren en daar waar nodig aangevuld met extra stof. Voor de toetsing van de leerstof maken we gebruik van niet-methodetoetsen (Cito) en methodetoetsen (toetsen uit de methodes).
De gevorderde ambitie
(verdiept arrangement):
Voor de meest zelfstandige, meest sociale en best presterende leerlingen. Het streven is dat dit ongeveer 10% van de leerlingen betreft. Voor technisch lezen ligt deze ambitie op 25% van de leerlingen.
De basisambitie (basis arrangement):
Voor het merendeel van de leerlingen. De doelen die bij deze standaard horen, vormen de basis voor het leerstofaanbod. We streven ernaar dat 70% van de leerlingen deze voldoende standaard haalt. Voor technisch lezen ligt deze ambitie op 75% van de leerlingen.
De minimum ambitie
(intensief arrangement):
Dit is het minimumniveau dat we met 90% van de leerlingen willen halen, zowel voor de leergebieden als de vakoverstijgende leergebieden. Het streven blijft het niveau van de voldoende standaard, maar minimaal het niveau van de minimumstandaard.
Zorgstructuur
Op onze school wordt de zorg vormgegeven volgens een handelingsgerichte en cyclische aanpak. Voor ieder kind wordt een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld. Hierin worden de onderwijsbehoeften en stimulerende/ belemmerende factoren en het aanbod beschreven. Vanuit het OPP worden doelstellingen bepaald waarbij wij uitgaan van hoge verwachtingen. De leerkracht stemt op een systematische manier af of de kinderen zich volgens de aanbodslijn ontwikkelt en past de aanpak waar nodig aan. Door het werken vanuit een OPP worden de mogelijkheden van de leerlingen beter benut. Een OPP geeft u als ouder inzicht aan welke doelen gewerkt wordt. Twee keer per jaar wordt het OPP met ouders en kind besproken. Hierin wordt bekeken of de gestelde doelstellingen behaald zijn.
Extra ondersteuning
Wanneer de onderwijsbehoeften van een leerling het geboden arrangement overstijgen, wordt er incidenteel, in overleg met de intern begeleider, een handelingsplan opgesteld. Wanneer een individueel handelingsplan nodig is betreft dit veelal leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Beschreven wordt bijvoorbeeld een specifieke aanpak of specifieke additionele voorzieningen die alleen voor deze leerling gelden. In enkele gevallen zal er voor een leerling (didactisch of sociaal emotioneel) een individueel handelingsplan gemaakt worden met aparte tussendoelen en streefdata. Een handelingsplan kan betrekking hebben op de didactische ontwikkeling, het sociaal emotioneel functioneren of algeheel.
Vrijwillige ouderbijdrage
Wij vragen een vrijwillige ouderbijdrage voor de feestdagen, vervoerskosten naar excursies, groepsactiviteiten voor de school. De ouderbijdrage voor leerlingen in groep 1 t/m 7 is € 30 + € 27,50 voor de schoolreis. De ouderbijdrage voor leerlingen in groep 8 is € 57,50 (inclusief schoolverlatersdagen) + € 42,50 voor het kamp.
Wij wijzen u er nadrukkelijk op dat de ouderbijdrage een vrijwillige bijdrage is. Het niet betalen van de vrijwillige ouderbijdrage leidt niet tot het uitsluiten van leerlingen van deelname aan activiteiten.
Heeft of krijgt uw kind een TLV (toelaatbaarheidsverklaring) voor speciaal basisonderwijs (SBO)? Dan kunt u uw kind aanmelden bij SBO Lucas. Hieronder vindt u de stappen voor de aanmeldprocedure:
Pak de telefoon en maak een afspraak voor een kennismakingsgesprek en een rondleiding bij ons op school. Tijdens dit bezoek vertellen we u over onze werkwijze en krijgt u de gelegenheid om alle vragen te stellen die u heeft.
Het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs (PPO) Rotterdam stelt in samenspraak met u en de huidige school vast of uw kind de zorg van het speciaal basisonderwijs nodig heeft. U ontvangt in dat geval een toelaatbaarheidsverklaring (TLV). Hiermee kunt u uw kind aanmelden bij een school voor speciaal basisonderwijs in Rotterdam.
Voor kinderen die niet afkomstig zijn van basisscholen uit Rotterdam, geldt dat ze eerst moeten worden aangemeld bij het samenwerkingsverband PPO Rotterdam. Als er een SBO-advies volgt, kan de TLV worden aangevraagd.
Na aanmelding krijgen wij de leerlinggegevens via de centrale aanmeldroute (CAR) van het samenwerkingsverband PPO Rotterdam. Er zal vervolgens een observatie plaatsvinden door onze intern begeleiders (IB). Na analyse van alle aangeleverde gegevens en na het bezoek van de intern begeleider wordt er een beslissing genomen over een eventuele plaatsing.
Er wordt vastgesteld wat het ontwikkelingsniveau van uw kind is. Ook wordt een prognose (ontwikkelingsperspectief, OPP) opgesteld. We stellen daarna vast in welke groep we uw kind het beste kunnen plaatsen.
U wordt op de hoogte gesteld van de bevindingen van de intern begeleider en directie. Als plaatsing mogelijk is, kan er tot inschrijving worden overgegaan. Als plaatsing niet mogelijk is, wordt u geïnformeerd over alternatieve opties.
Plaatsing
Wij hanteren geen vaste plaatsingsmomenten. In overleg met de huidige school en u stellen we een startmoment voor. Wij hanteren een wachtlijst voor de groepen als de maximale aantal van de groepsgrootte wordt bereikt bij 10 (groep 1/2), 12 (groep 3) of 16 leerlingen (groep 4 t/m 8). Plaatsing zal dan op volgorde van aanmelding zijn op het moment dat er ruimte voor is.
Onze school valt onder het bestuur van de RVKO
(Rotterdamse Vereniging voor Katholiek Onderwijs).
De RVKO biedt ouders en leerlingen hoogwaardig, eigentijds primair onderwijs gebaseerd op een zich steeds vernieuwende katholieke traditie en op persoonlijke betrokkenheid van eenieder. Dat gebeurt vanuit de zeven kernwaarden van de RVKO: vertrouwen, verbondenheid, zorg, hoop, verwondering, respect en gerechtigheid.
Wij ontvangen u graag voor een kennismaking en een rondleiding bij ons op school. Tijdens dit bezoek vertellen we u over onze werkwijze. Voor vragen neem contact met ons op.